Vart tog våren vägen?

Vart tog mitt goda vårhumör vägen?

Igår när jag gick till bussen möttes jag av ett härligt vår väder. Snön hade börjat smält på sina ställen, fåglarna kvittrade, solen värmde i ansiktet och det var hyfsat varmt ute.
Jag tänkte nöjt för mig själv att nu, nu äntligen kan jag lägga undan mina vinterstövlar och vinterjackan!
När jag gick (nästan skuttade fram) till busshållsplatsen nynnade jag Nu kommer våååren , nu kommer våååren.. i melodin som Tommy i Pippi sjunger Nu är det sommar.
Humöret var på topp.

Idag när jag gick till bussen var det glada humöret borta i ett väck. Det hade kommit ny snö som täckte alla ställen det förut hade smält bort på, fåglarna var gömda någonstanns, det var kyligare och en dimma låg över hela kvarteret. Vintervädret var tillbaka.
Låter som jag hatar snö och vinter, men så är inte fallet. Jag älskar vintern och den vackra snön som lägger sig over husen och träden. Mellan December och februari. Nu är det mars, och då ska det vara vår.
I alla fall hemma. I sälen får det gärna vara snö. Där ska de va snö fram till april. Men inte här.
Har inte moder natur hört sången mars april har knopp i håret... ? För jag ser då inga knoppar någonstanns.
Bara snö och slask.
Jo visst. Det är bara i början av mars, men jag vill att snön ska försvinna i ett naffs, så man får använda alla de fina vårkläderna man har köpt på sig i längtan på värme.

Finns det föresten något som kan ändra ens humör så fort som vädret? Som kan göra en helt lycklig, nöjd, besviken, uttråkad m.m.? Möjligtvis om man är nykär att man kan gå runt och vara överlycklig hela tiden. Men det är man ju inte så ofta...
Vädret kan helt få en att ändra inställning till något. Något man kanske har längtat jätte länge på kan helt plötligt vara helt ointressant om vädret slår fel.
Vädret är också en av de få saker som människan inte har makt över. kanske därför vi låter det styra våra liv så mycket. För vi inte vet hur vi ska hantera "fel" väder.

Nej nu ska jag sluta att analysera vädret och gå och analysera metoder lite istället. Börjar inte förens ett så har ju ett tag på mig..

With Love

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0