Bli miljösmart!

Idag har vi som sagt haft miljödag i skolan. Och ni som känner mig bra vet att jag ofta bli väldigt engagerad i ett visst ämne när jag blir introducerad i det. I alla fall säger Micke att jag är sån...
Anyway, så blev jag väldigt påverkad av det föreläsarna berättade idag, så jag åkte raka vägen hem till mamma och pappa och berättade mina nya kunskaper. Och nu tänker jag berätta för er! (gratttis?)

Vet ni att äger du en frys, en säng, en garderob och har tak över huvudet så är du rikare än 75% av jordens befolkning!?

Om världen bestod av 100 personer, skulle sex av dem äga 59% av välfärden.

12
personer skulle äga en dator, och bara 3 stycken skulle ha en internet uppkoppling.

Har du ett bankkonto? Då skulle du vara en av de 13 rikaste (av 100) i världen.

Medan 18 människor försöker leva på mindre än 1 dollar /dag. Och 53 stycken på 2 dollar eller mindre /dag.
Alltså fler än hälften jordens befolkning.

Kolla in den här filmen, för vi lever i en sjukt orättvis värld...



Det där handlade väl iofs inte så mycket om miljön, utan mer om orättvisor i världen... Men värt att ta upp!
Tillbaka till miljön. En föreläsare berättade om miljömötet som ska hållas i Köpenhamn i vinter. Där ska alla världens länder försöka komma fram till en bra miljöpolitik för att minska utsläppen och förhindra den globala uppvärmningen.
När man lyssnar på ländernas resonemang blir man lite rädd. Är det de här som är våran framtid? De som ska bestämma över vår värld? Disskusionerna går nämligen likt i en sandlåda: Gör inte han nått så tänker inte jag göra nått heller! Nästan alla har den åsikten. Gör inte Kina något tänker inte USA göra nått, gör inte USA nått tänker inte Kina ändra sig. Och Indien och Ryssland tänker inte minska sina utsläpp alls, inte förens de först har ökat sina utsläpp till USA och Kinas nivå! Hur sjukt är inte det då? Nej vi ska inte sänka våra utsläpp förens vi först har ökat dem. Sjukt säger jag!
Hur ska det egentligen gå för våran planet om ingen vill göra något.
Europa är i alla fall inte helt urdumma. De har sagt att de(vi) ska minska våra utsläpp med 20% på egen hand. Vad de andra än gör. MEN! om USA och de andra tar sitt ansvar och sänker sina utsläpp så ska vi sänka utsläppen med 30%.
Ska bli spännande i december och se om dessa högtupsatta nissar kommer fram till nått vettigt.



Denna länk kan Ni testa hur många jordklot ni förbrukar på en livstid med de sätt ni lever på:
http://www.myfootprint.org/

Jag förbrukade 1, 75 jordklot
Bättring Sara!

Så nu när jag blivit så engagerad i detta så måste jag ju köpa lågenergi lampor överallt (har faktiskt redan i fönstrerna!), sopsortera bättre, dra ur kontakter när de inte används, släcka efter mig... Tänka miljösmart helt enkelt!

Så ska jag försöka hålla mig lite engagerad längre än en vecka....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0