Sovrutiner

Vi har inte någon direkt sovrutin för Leon, och han är väldigt kvällspigg och somnar oftast i vår famn i soffan vid 23 tiden. 
Han somnar innan med, ca 20, i vår famn, men vaknar igen o håller igång ett tag till. 
Vi vill försöka ändra detta, och få honom att somna vid kanske 21 tiden för natten, och i sin egna säng. 

Försökte idag med att få in detta. Han fick välling vid halv nio, och sedan la vi honom i sin säng. Började "bra". Han låg nöjt i sängen och jollrade lite för sig själv. 
Sen började han gnälla, och jag gick in för att ge honom nappen. Nappen var i munnen, så jag klappade honom på huvudet och försökte lugna honom. 
Då vände det helt och han blev argare och ledsnare. Skrek hjärtskärande och ilsket. Försökte med allt; lägga honom på sidan och buffa, sjunga, klappa, hålla hand.. Tog upp honom och försökte lugna honom, men inget hjälpte. 
Jag höll ut i 20 minuter, sen tog vi upp honom och han lugnade sig till slut. 
Han fick amma lite, bäras runt och sedan somnade han på Mickes bröst. 
Så som vi inte vill att han somnar. Suck. 
Men jag antar att det inte går på en gång att få in ett nytt sätt att somna. Får försöka igen imorgon. 

Någon som har tips på hur man ska få in bra nattrutiner för bebisar? Är det bara att stå ut med skrik tills han somnar? :/ 


Kommentarer
Postat av: Susanne Nyström

Hej Sara

Det finns inga bra nattrutiner för små bebisar.
Jag tog upp mina flickor när de var bebisar och de skrek och inte ville sova. Visst det är jobbigt att alltid låta dom somna i ens famn men det är betydligt jobbigare att lägga bebisen i sängen och den bara skriker hjärtskärande. Inte trevligt vare sig för pojken eller för er. Jag tycker inte man skämmer bort barn på det viset. Det är bättre att de får känna sig trygga. Tänk på att i 9 månader har han legat i din mage och känt dina hjärtslag och din närhet. Jag gissar att han ofta satte igång och sparkade när du skulle lägga dig att sova, eller hur? Det vänder när han blir större.

Tiden går så fort och snart är han stor, och då längtar du tillbaks till tiden då han var bebis :)
Vi lever i ett samhället med stor press på oss som föräldrar och som arbetstagare och det viktigaste vi har är våra barn och för att de ska få en stabil och trygg barndom så är det jätteviktigt att ge dom så mycket närhet och ömhet som vi bara kan.

Kram
Susanne (din fd. jobbarkompis)

2014-01-16 @ 13:40:59
Postat av: Jenni

Jag förstår frustrationen. Fabian hade kvällsskrik och somnade i babybjörnen varje kväll tills han var 6 mån. Först då tog han napp. Han somnad. Sen med välling. Vi provade äve. 5 minutersmetoden och den hjälpte inom 3 dagar. Bara att härda ut tycker jag. Med Svea var vi stenhårda med egen säng och somna själ. Från att hon var 2 månader. Inga metoder behövdes o h hon var nöjd så eftersom hon var van vid det. Men kl. 23 är ju alldeles för sent tycker jag om ni önskar egen tid du och Micke. Håll ut och var bestämd. :-) Ses på fredag! Kramar

2014-01-18 @ 07:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0