Putte i Parken - Karlskogas nya festival

Efter att Stranddagarna lades ner för några år sedan så har nog nästan alla karlskogabor gått och längtat efter något nytt som ska liva upp staden. Då kom Putte! Den nya svenska festivalen som lockade till sig flera av Sveriges elit-artister.
I torsdags drog det igång och det blev bättre och bättre hela tiden!

Torsdag:
I torsdags drog alltså PIP igång. Det öppnade först vid 17.00 och 18.30 startade Those dancing days hela festivalen. Själv var jag inte där förens 18.00 då Salem al Fakir spelade. Han spelade i gropen, var inte så jätte mycket folk och de flesta satt runt kanterna så var inget jätte drag vid scenen. Men bjöds ändå på en bra show, en mjukstart helt enkelt.

Efter det så blev det en halv cider i öltältet med Pugh som spelade i bakgrunden. Skulle nämligen upp och jobba 7 morgonen efter, så delade en cider med Carro.
21.30 så började Maia Hirasawa spela i gropen även hon. Och det skulle jag självklart se! Hon lät precis lika underbart som på skiva, om inte ännu bättre.. När hon satte sig vid pianot och började spela The worring kind så knottrade det sig på armarna och längts ryggraden, så vackert! Hela publiken sjög med. Efter det så kom And I found a boy, och då kom publiken igång rejält och alla började dansa. En ritkigt bra konsert, fortfarande inte så jätte mycket publik dock.
Träffade Ann och hennes kompisar där med, så det var roligt!!

Efter Maias konsert så var det bara att traska iväg till Magnus Uggla som började spela på stora scenen. Carro var försvunnen, men som tur var så hade jag ju hittat Ann! Nu hade alla hittat fram till parken i alla fall, för det var smockat med folk framför scenen i alla olika åldrar. Uggla bjöd på en bra konsert med en blandning av gamla och nya låtar, men kunde nog varit ännu mer gamla enligt min mening. Höjdpunktet enligt mig var när Trubaduren drog igång. När publiken förstod att det var den låten bröt ett stor jubel ut, som sedan ledde till allsång. Alla kunde texten, Uggla behövde knappt sjunga låten alls... hehe. Det var riktigt häftigt. Efter ett tag tröttnade jag och Ann och hon åkte hem(skulle jobba) och jag gick till öltältet där Micke o resten var. Där satt vi till Uggla spelat klart, sedan åkte även jag och Carro hem som också skulle jobba.
En bra start på festival helgen.


Fredag:
Morgonen var seg, ville inte alls gå upp och jobba, men när jag väl var uppe gick det bra. Jag och Madde var super snabba, så slutade redan vid 12, så då hann jag med grabbarna ner till Lillasyster som började halv två. De var riktgt bra, även fast jag bara kunde en låt. Men lite synd att de spalde på dagen. Var inte så jätte mycket publik och tror stämmningen skulle varit bättre om de spelat senare.

När de spelat klart så började Sugarplum Fairy att spela i gropen. Killarna var inte så intresserade av det så de gick till öltältet istället medan jag gick bort till konserten. Tidigt som det var så var det inte så jätte stor publik här heller, och de som stod vis scenen var mestadels tjejer. Konstigt? De spelade bra, men kände bara igen Sweet jackie, så efter den gick jag bort till öltältet där jag hittade MickeP och Eda. Sedan gick vi hem ett tag då det inte spelade några fler på några timmar som vi ville se.

Innan vi gick ner igen så grick jag och Moa ner till stan och åt Nachotallrik på Melkers, mysigt! Sedan gick vi iväg och tittade på Timo Räisänen. Hann även nästan bli på lurad ett mobiltbredband av Tele2, jag har ju så svårt att säga nej.. men som tur var så övertalade Robin mig att de inte va bra, och han borde ju veta som själv säljer det. haha
Timo spelade på stora scenen, men kände inte igen så många låtar så vi tittade en stund, sedan gick vi till öltältet för att ta en cider och lyssna därifrån istället. Där traffde vi Natalie, var länge sedan så de var kul! Så satte oss vid dem och pratade  lite. 


Kl. 20.00 började Hardcore Superstar spela. Då hade det kommit in lite fler folk fram till scenen. Kände nog inte igen en ändå låt, men de var bra på scenen och öste på.

En timme efter det så drog Petter igång i gropen. Där var det riktigt mycket folk, både runt kanterna och framme vid scenen. Han gjorde en riktigt bra konsert, och fick med publiken. Stod långt fram vid Micke och resten, och den bästa låten var Logiskt, då hela publiken sjöng med på Säkert!:s del. (Kanske för jag tycker det är den bästa låten?) En annan som var bra var när han fick med hela publiken på en spng rad om att de älskade hipphopp, och därimellan spelades andra kända hipphoppares låtar som tex Adam Tensta, Mange Smith.

Efter Petters spelning så började den artist som jag tror mpnga hade väntat på hela dagen. Nämligen Håkan Hellström.
Han spelade på stora scenen och det var folk överallt. Jag hittade Natalie att hänga med, eftersom killarna inte var så intresserade av Håkan. En bit in på konserten trängde vi oss fram i publikhavet så vi stod nästan längts fram, var så trångt så jag vet inte vad! Gick knappt att andas... Så vi orkade bara nån låt sen var vi tvungna att gå bak igen..var inte värt det. Håkan var bra på scenen och publiken var galen och sjöng med till alla låtar. Riktigt bra stämning.

Efter konserten så gick jag för att leta reda på Micke och de andra. Satte oss i öltältet och åt Kyckling wok, jätte gott! Där satt vi och tittade på när Soundtrack of our lifes spelade. Efter det så gick vi hem, var alldeles för trött för att se Adam Tensta, och lite för trött på en viss person... I helhet var dagen jätte bra! Mycket bra atrister och riktigt kul!

Lördag:
Lördagen började inte alls lika bra och fint som de andra dagarna. Vaknade av att det regnade. Inte kul! Som tur var så var det inga artister som vi absolut ville se, så vi gick inte iväg förens senare när det slutat regna. Men eftersom vi inte visste hur vädret skulle bli så övertalade Moa mig att åka till Maxi och köpa ett par stövlar för att inte förstöra några skor. Hittade ett par lilablommiga för bara 99:- så de fick duga bra! Moa hade även hon ett par snygga rosa stövar med blommor!

Jag och Moa gick ner till PIP till Neverstore som spelade på stora scenen. Som vanligt när det fortfarande var tidigt så var det inte så jätte mycket folk. Men några hade i alla fall samlats framför scenen. Var en bra konsert, med mycket bra låtar! saknade dock några.. men de kan ju inte spela alla.
Efter de spelat så kom de bakom scenen och skrev autografer. Groupies som jag och Moa är så var vi där, hehe. Jag fick deras autografer på mitt solglasögonfodral, och moa i sin väska. Så tjusigt så! =D

Efter Neverstore så spelade Mustasch. Tills dess så hade även männen hittat ner. De var bra, och de fick med publiken i låtarna och i mellansnacket. Kände dock bara igen Dubble nature.

När de spelat klart så gick grabbarna hem en sväng och jag och Moa tittade på Sirqus Alfons. En cirkus-skämtband, jätte roliga!! hahaha

Efter det så gick även jag och Moa hemmåt en sväng och böt bort våra stövlar och jackor. Var inte så blött som vi trodde... Hämtade även min kamera och svängde in hos Fredric en stud där alla andra höl hus. Sedan gick jag och Moa ner till Soilwork, som de hårdrockare vi är.... hehe. När de spelat nån låt så började folk slåss i en ring i mitten, fatta inte va de höll på med först, men så gör de tydligen jämt på festivaler... mysko! Eda och Micke P var bl a där i mitten. Inte min Micke som tur va!

Efter det så var det Turbonegro som stod på tur. Pip var deras ända sverige spelning, så de drog nog en del folk. Jag är inget direkt nått fan av dem, så vi satt i öltältet istället och åt wok och lyssnade.


1.00 på natten så drog Teddybears STHLM igång i gropen. Då var det riktigt mycket folk där... De var riktigt bra! Men de spelade en del låtar som jag aldrig hört förut... Men de flesta kände man ju igen! En riktigt bar avslutning på PIP-08!!

 

Nu ser jag fram emot PIP - 09!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0