HTML trix

Oh nu har jag fixat och trixat lite här på bloggen =) Och jag lyckades! Ger mig inte förens jag klarar nått.
Som ni ser så har jag ändrat textsnitt på överskrifterna, vilket inte var speciellt svårt. Sen lade jag även till ett hjärta innan, var enklare än vad jag trott. Krånglade massa innan, men tillslut klistrade jag bara in ett hjärta från word innan {Entry title} eller vad det stod så funkade det!
När jag ändå höll på att testa lite så ville jag byta bort Blogg.se ikonen framför mitt bloggnammn i sökfältet. Det var lite klurigare, hittade inget i mina böcker eller på internet först. Visste att det skulle ligga nån stanns undder meta-taggarna, men visste inte hur. Tillslut hittade jag den här sidan där det stod jätte bra hur man skulle göra!

Jag skapade först en bild i Paint.Net (finns att ladda ner gratis) som var 16x16 pixlar stor. Sedan kan man lägga in vilken bild eller text man vill där, jag tog hjärtat igen för att testa med. Sedan sparade jag den som favicon.jpg, inte bmp som det står på sidan, för de går inte att ladda upp de på blogg.se. Sedan lade jag upp bilden på blogg bildarkivet och hämtade dess adress. Sedan klistade jag bara in den här raden:
link REL="SHORTCUT ICON" href="http://yoursitedotcom.here/favicon.jpg"(inom taggar och byt ut yoursite.. mot bildens adress) och stoppade in den i en meta-tagg. Klart!! Det var inte alls svårt när man väl kom på hur man skulle göra, men så brukar det ju vara med saker.. när man vet hur man ska göra något så är det inge svårt, det är själva sökandet efter hur det ska göras som är det svåra. Men det är ju det som är lite kul med! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0