Studiemedel för låga = fattiga studenter

Fick ett mail från mitt fack, Jusek. I det står det att vi studenter har fått försämrad ekonomi de senaste 30 åren. De flesta måste få hjälp från föräldrar/släkt för att finansiera sina studier eller måste jobba vid sidan av (vilket ca 50% av alla studenter gör). Och om man jobbar vid sidan av så har man inte tid att lägga ner full tid på sina studier. Man pluggar nämligen på heltid, och det är meningen att man ska plugga 8h/dag. Det är omöjligt om man blir tvingad att jobba samtidigt för att kunna betala hyra, böcker ,mat m.m.
Mesta delen av studiemedlet går till hyror, som hela tiden växer, fast studiemedlet är det samma. Studiemedlet måste höjas i samma takt som hyror och matkostnaderna ökar. Saco kräver nu att studiemedlena höjs med 1400 kronor.
En sak som jag inte visste var att om du inte tar fullt studiemede(bidrag + fullt lån) så har du ingen trygghet.
"– Det räcker att du avstår från studiemedel under en vecka och du förlorar hela tryggheten. Det här är något som de flesta studenter inte vet om, säger Mikaela Staaf, studenthandläggare på Saco."
Blir man sjuk eller något annat händer så har man altså ingen trygghet alls. Det är det ingen som har sagt till mig i alla fall. Jag har i så fall ingen trygghet alls, eftersom jag bara tar studiebidrag och inget lån.(Jag är en av dem som får hjälp av föräldrar och släkt)
Det står även att en av fem studenter lever under socialstyrelsens fattigdomsgräns. Ska vi studenter tvingas leva som fattiga bara för att vi gör samhället en "tjänst" genom att utbilda oss till något som samhället behöver i framtiden!? Min åsikt är att öka både bidraget och lånet så man har råd att leva, de flesta pluggar när de är unga och man är bara ung en gång! Då måste man även få ha lite kul mellan tentorna, vilket många kanske inte har råd med nu. Och de som är äldre och pluggar vill väl inte att skillnaden på inkomsten ska vara så stor mellan när de jobbade och pluggar? Klart att man inte kan få full arbetslön, men man kan väl mötas någonstanns imellan? Och jag tror att många fler skulle börja plugga om man inte behövde leva på fattighetsgränsen. Jag tror att många ser det som ett motstånd till att börja plugga, många har kanske inte råd att plugga. Och ändå har vi gratis universitetsstudier i Sverige.
Gör så att fler har råd att studera på Univeristet!


Läs hela artikleln här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0